CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Monday, October 24, 2011

Syurga Cinta 11

Medina tersenyum sambil mendapatkan Emil yang sedang menunggunya di tepi kereta

”Sorry, lama ke tunggu Med?” Tanya Medina dengan suara yang sengaja dibuat manja. Emil menggelengkan kepala.

”Taklah, abang pun baru sampai. Med sibuk ke? Sorry sebab tiba-tiba je ajak Med keluar.”

”Tak adalah. Med tak buat apa-apa pun. Kebetulan memang Med tengah bosan sangat. Mujur abang telefon Med, kalau tak agaknya Med dah mati kebosanan dah.” Untukmu abang, mestilah apa pun sanggup ditinggalkan. Lagi mahu tanya!

”Jom masuk..” Mereka berjalan beriringan. Emil membukakan pintu dan menarik kerusi untuk Medina membuatkan dirinya rasa begitu dihargai. Setelah memesan makanan, mereka kembali bersembang. Ketika itu, Medina perasaan mata Emil asyik memandang ke satu arah sahaja. Dia menoleh ke arah yang sama. Seorang perempuan cantik sedang tersenyum memandang Emil. Rasa cemburunya mula meruap-ruap di hatinya. Dia cuba bersabar. Medina memandang Emil dengan perasaan yang membungkam. Tangannya cuba mencapai gelas di atas meja, namun entah apa silapnya gelas tersebut terjatuh dan air mengenai bajunya. Kelam kabut dia bangun bagi mengelakkan bajunya lebih basah. Emil juga turut membantunya dengan menghulurkan tisu.

”Kejap abang, Med nak pergi ladies.” Emil mengangguk.

Setelah pasti kesan kotoran tadi sudah hilang, Medina kembali ke meja mereka. Dilihatnya, Emil sudah tiada di meja mereka. Mata Medina melilau ke seluruh restoran. Emil sedang duduk di sebelah perempuan yang dilihatnya tadi. Serta merta perasaan cemburu dan marah Medina kembali bertaut. Nafasnya berdegup laju. Laju langkahnya menuju ke arah mereka yang sedang bergelak ketawa. Tak habis-habis dengan perangai kasanova dia!

”Abang, Med nak balik!” Suara Medina kedengaran mendatar. Emil menoleh.

”La, nak balik dah? Tunggu kejap boleh? Abang ada hal nak bincangkan dengan cik adik ni.” Cik adik?? Huh!

”Kalau abang tak nak balik tak apalah, Med balik seorang!” Bentak Medina dan terus menuju keluar. Emil cuba mengejar Medina yang seperti sudah merajuk itu. Sempat lagi dia memberikan bisnes kadnya kepada wanita yang baru dikenalinya tadi.

”Med, kenapa ni? Tadi ok je mood. Tiba-tiba je berubah.”Emil menarik tangan Medina yang masih berjalan laju.

”Kenapa abang buat Med macam ni?”

”Buat apa?” Emil bertanya pelik. Medina mendengus kasar.

”Abang memang tak tahu atau sengaja tak nak ambil tahu, abang tahukan Med sukakan abang dari dulu lagi. Kenapa abang buat Med macam ni?”

”What? Nonsense!”

”Nonsense abang cakap! Abang tahu tak dari dulu lagi Med sayang kat abang. Abang cakap Med nonsense!” Suara Med ditekan. Sepertinya Medina mahu menangis.

”Sorry, sorry.. abang tak berniat nak cakap macam tu. Tapi, abang cuma anggap Med ni macam adik abang je. Tak lebih dari tu.”

”Adik? Adik abang cakap? Hah!” Medina berpaling untuk meninggalkan Emil. Hatinya terasa remuk mendengar kata-kata Emil yang hanya menganggap Medina sebagai adiknya. Adik? Adik??? Hanya adik???

”Med, janganlah macam ni. Kita bincang elok-elok,”Emil mengejar dari belakang.

”Apa lagi nak dibincangkan? Oo.. lepas ni abang nak cakap, sebagai adik Med kena dengar cakap abang. Blaa.. blaa..blaa.. Nonsense!”

”Medina!” Emil menjerit namanya dengan agak kuat membuatkan Medina agak tersentak dan berhenti melangkah. Emil berada di belakangnya dan memusingkan tubuh Medina supaya berhadapan dengannya.

”Abang tak ada hak untuk sukakan Med. Med tahukan, dari dulu lagi ada seseorang yang sukakan Med.”

”Sukakan Med? Siapa?”

”Med betul-betul tak tahu atau sengaja tak nak ambil tahu?” Emil merenung tepat ke mata Medina.

”Med cuma anggap dia sebagai abang Med je dan Med pun rasa dia anggap Med pun macam tu juga.” Emil menarik nafas panjang.

”Tapi dia sukakan Med dari dulu lagi, takkan Med tak boleh terima dia langsung?”

”Habis tu, abang takkan tak boleh terima Med langsung. Hati Med hanya untuk abang, bukan untuk Abang Kal. Sebab Abang Kal ke abang tak boleh terima Med? Sebab Abang Kal ke abang tak boleh sayang Med?”

”Med..”

”Cukup! Med tak nak dengar apa-apa lagi!” Ujar Med dan terus berlalu meninggalkan Emil. Hatinya benar-benar rasa marah sekarang. Sebarang perbincangan hanya akan menimbulkan rasa kemarahan di hatinya.

*******

”Hari ni jangan lupa, kemas rumah bersih sikit. Tandas cuci sampai berkilat. Ha satu lagi, ukiran-ukiran tu lap sampai kilat.” Arah Raikal sebelum berlalu keluar. Julita mencebik. Aku tahulah! Sibuk je!

Baru Julita mahu menutup pintu, loceng berbunyi menandakan suratkhabar sudah dihantar. Julita membuka pintu semula dan mengambil suratkhabar yang dicampak betul-betul dihadapan pintu.

”Komposer terkenal bakal berkahwin!” Headline sebesar-besar alam terpampang di muka depan akhbar dan gambar Raikal dan bayangan seorang perempuan yang digelapkan menjelaskan siapa komposer terkenal itu. Juga terdapat gambar cincin yang dikatakan cincin yang digunakan Raikal untuk melamar perempuan tersebut. Raikal nak kahwin? Tak tahu pun aku. Tak ada tanda-tanda pun dia nak mendirikan rumah tangga. Ada ke perempuan nak pada lelaki cerewet macam dia tu. Yuckkksss! Malanglah perempuan itu. Julita meletakkan semula suratkhabar di atas meja sebelum meneruskan kerja-kerjanya.

Seperti arahan Raikal tadi, Julita mengelap ukiran-ukiran di dinding satu persatu dengan perasaan yang jengkel.

”Kenapalah ayah reka benda ni!” Keluh Julita. Tiba-tiba telefon berdering.

”Hello!”

”Hello! Saya dari akhbar Metro. Boleh saya bercakap dengan Encik Raikal?”

”Encik Raikal tak ada di rumah buat masa ni. Kalau Cik nak tinggalkan pesanan, saya boleh sampaikan.”

”Ha, bagus juga kalau macam tu. Saya nak buat interview dengan Encik Raikal, kalau dia setuju, boleh tak dia tinggalkan pesanan pada nombor ni.” Julita menyalin nombor yang diberikan sebelum meletakkan telefon.

Baru dia meletakkan ganggang, telefon berdering lagi. Juga bertanyakan soalan yang sama. Hampir sepuluh panggilan dijawabnya dan semua masih bertanyakan soalan yang sama. Julita merasakan bahawa dia sudah bertukar kerja sekarang menjadi pembantu peribadi Raikal. Famous sangat ke mamat ni sampai semua akhbar kat Malaysia ni semua nak interview dia. Julita mencebik dan menyambung semula kerjanya.

Selesai mengemas bahagian ruang tamu, dia masuk pula ke dalam bilik Raikal untuk mengemas mana-mana yang patut di kemas. Cadar ditegangkan dan dikemas rapi. Baju-baju kotor di dalam bakul di bawa ke bilik basuh. Akhir sekali dia mengambil bakul sampah. Sebuah kotak kecil terjatuh betul-betul di kakinya apabila Julita menuangkan isi di dalam bakul ke dalam plastik hitam. Julita membuka kotak tersebut. Dia ternganga. Wow! Cantiknya cincin ni. Julita menyarungkan cincin tersebut di jari manisnya. Muat-muat! Blink! Blink! Blink! Julita tersenyum, cantik betul cincin ni, sesuai sungguh dengan jari aku.

Julita membuka semula cincin itu dan memasukkannya ke dalam kotak semula. Dia akan bertanya pada Raikal nanti tentang cincin itu. Betulkah dia tidak mahu cincin ini lagi, jika dia tidak mahu, aku mahu.

Deruman enjin kedengaran masuk ke kawasan rumah. Julita menjenguk. Raikal sudah pulang. Wajahnya kelat menunjukkan ketensionannya. Dia mencampakkan kunci kereta di atas meja kopi dan duduk bersandar. Kepalanya di letakkan di atas dahi seolah-olah mempunyai masalah yang amat besar. Telefon yang terletak di atas meja berdering. Tanpa berlengah, dia mencabut wayar telefon dan kemudian naik ke atas untuk menukar baju. Julita yang memandang hanya mampu mencebik. Buang tebiat ke apa, ke salah makan ubat pagi tadi. Tadi pergi elok je, balik-balik terus bad mood. Mengalahkan perempuan, mood tak tentu hala.

Ha! Tadi ada pesanan.. lupa nak beritahu. Julita berpura-pura mahu mengelap meja kopi apabila Raikal turun dan duduk semula di sofa untuk membaca akhbar.

”Tadi...” Julita cuba melihat respon Raikal sebelum meneruskan kata-katanya. Raikal menjeling sebelum matanya tertumpu semula pada surat khabar yang dibaca.

”Ada banyak orang dari surat khabar telefon, Mereka kata nak interview awak. Mereka kata lagi kalau awak setuju, mereka akan call semula petang ni.” Raikal masih seperti tadi, tidak berkutik langsung dari tempat duduknya.

”Kalau awak nak call mereka semula pun boleh, ni nombornya.” Julita mengeluarkan sekeping nota kecil dari poket apronnya dan meletakkan di atas meja. Bukan sahaja tidak menjengah, menoleh dan menjeling pun tidak.

”Aku rasa macam aku cakap dengan dinding.” Mulut Julita kumat-kamit memarahi Raikal yang membuat Julita berasa dirinya bercakap dengan ukiran yang direka ayahnya yang dibersihkannya separuh mati tadi.

Julita menyambung kerjanya dengan hati yang agak menjengkelkan. Tiba-tiba matanya terpandang headline yang dibacanya tadi.

”Betul ke awak nak kahwin?” Tanya Julita. ”Dengan siapa ye? Sienna ke? Sebab gosip awak yang terbaru ni dengan Sienna jekan? Ke ada orang lain? Ermm...Eh, bukan ke baru-baru ni ada gosip kata awak keluar dengan seorang pramugari? Dengan dia ke?” Raikal hanya mendiamkan diri. Melihat pertanyaannya tiada sambutan, Julita bertanya lagi.

”Aaa..awak tahu, kawan saya pernah nampak awak makan dengan Juliana Evans, awak ada apa-apa ke dengan dia? Tak sangka ye, orang macam awak ni ramai peminat. Kalaulah mereka tahu perangai sebenar awak macam mana, mereka tentu tak berani nak dekat. Perangai tengin macam awak ni siapalah boleh..”

”Hei! Pagi-pagi lagi dah ada lalat hurung telinga. Pergi basuh tandas!” Marah Raikal.

”Dah basuh dah tadi..”

”Kalau dah basuh, pergi buat kerja lain.”

”Siap dah semua, tinggal ni je tak siap lagi. Tengok ni, banyak sangat habuk. Awakkan tak suka kalau nampak habuk-habuk ni, kan..kan..” Ujar Julita sambil tersenyum mengejek.

”Huh! Kenapalah aku tak boleh hidup dengan tenang sejak akhir-akhir ni. Ada je pengacau!” Raikal membawa surat khabar ke luar dan duduk di atas buaian.

”Eleh, orang tanya sikit pun nak marah. Sentap betul!” Julita mencebik.

Dengan perasaan jengkel, Julita mengambil penyapu di dalam bilik stor dan terus ke ruang tamu. Hatinya menjadi marah melihat kertas-kertas dan sampul surat bertaburan di atas meja.

”Kata tak boleh tahan tengok sepah-sepah. Dia buat sepah tak apa, busuk punya orang.” Kutuk Julita. Tangan Julita pantas menyusun kertas-kertas dan sampul yang berselerakan. Tiba-tiba matanya terpaku pada satu sampul berwarna putih yang mempunyai logo Arakian, syarikat penerbitan terkenal di Malaysia. Wow! Jemputan VIP lagi. Bila ni, malam ni? Inilah peluang aku untuk berjaya! Yes!! Yes!! Aku akan minta kebenaran Raikal untuk ikut sama. Perasaan Julita bertukar menjadi berbunga-bunga. Dia menyimpan semua sampul-sampul tadi ke dalam almari dan menepuk-menepuk sampul itu dengan senyuman yang gembira. Peluang..peluang... Inilah peluang keemasan aku. Dapatlah aku bayar semua hutang aku kat monyet tu dan lepas tu bolehlah aku tebus balik rumah ni. Julita berlari mendapatkan Raikal.

”Awak..awak..” Raikal menjeling.

”Apa lagi?” Tanya Raikal dengan nada sengaja ditekan untuk menunjukkan bahawa dia sememangnya tidak mahu diganggu sekarang.

”Ni..ni...boleh tak kalau saya nak ikut majlis ni.”

”Majlis apa?” Raikal bertanya pelik.

”Arakian..” Wajah Raikal berubah, dia membuka semula suratkhabar yang dilipat tadi.

”Boleh tak?” Desak Julita lagi.

”Tak boleh!” Jawab Raikal acuh tak acuh.

”Bolehlah, saya nak cari peluang untuk terbitkan novel saya. Kalau novel saya dah diterbitkan, saya bolehlah tebus rumah ni dan takkan menyusahkan awak untuk selama-lamanya lagi. Boleh ye..” Julita membuat gaya seperti kucing shrek untuk meminta simpati.

”Tak boleh!”

”Kenapa!”

”Menyusahkan..”

”Saya janji kalau saya terserempak dengan awak nanti, saya buat-buat tak kenal. Anggaplah saya ni makhluk asing pun saya tak kisah. Saya cuma nak masuk je. Lepas tu awak buatlah hal awak, saya dengan hal saya, bolehlah.....bolehlaaaahhhhhh....” Rayu Julita lagi.

”Bising betul, pergi buat kerja kat dalam!” Raikal menekan suaranya lebih dalam, menahan geram.

”Nak bawa saya ke tak nak!”

”Tak nak! Takkan! Never!” Julita menjeling Raikal yang tidak mengendahkannya lagi sebelum berlalu pergi. Kerana terlalu geram, dia berpatah balik lalu menyepak kaki Raikal dan masuk semula ke dalam rumah. Raikal pula menjerit kesakitan sambil menyumpah-nyumpah Julita.

”Kedekut! Macamlah aku teringin sangat nak ikut kau. Perasaan famous! Huh!” Julita mencampakkan towel yang disangkutkan di bahunya tadi ke atas meja. Tapi...dia bukan boleh buat apa pun kalau aku pergi ke sana. Kalau aku terserempak ke dengan dia kat sana, aku akan buat-buat tak kenal. Janji ada kad jemputan, orang tak boleh halau aku.. Hahaha... tanduk di kepala Julita sudah muncul. Dia ketawa jahat sendirian.. Ops! Julita menjenguk untuk melihat Raikal, dia masih ada di tempatnya tadi. Cepat-cepat dia membawa sampul berisi kad jemputan itu masuk ke dalam biliknya. Lupa sudah dia dengan kerja-kerjanya tadi. Kini dia sudah berdiri di hadapan cermin sambil menggayakan beberapa helai pakaian yang mahu dipakainya malam ni.. Hatinya berbunga-bunga. Selepas ini tiada lagi kerja-kerja rumah, bangun pagi dan masak-memasak. Rumah ini Julita yang punyaaaa.. Hai, senangnya dalam hati~~ Lalaaallaa.. Hati Julita berbunga riang.