CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Monday, October 2, 2017

Percaya Padaku 10

Sudah hampir setahun Tom tinggal bersama Jurina. Dia sendiri tidak tahu kenapa dia langsung tidak berminat untuk ke tempat lain atau mencari dirinya yang sebenar. Hatinya sememangnya ada di sini, menemani Jurina. Dia tidak sanggup melihat Jurina bersedih kerana dia menghilangkan diri seperti dahulu.
            Tom bersandar di pintu kereta menunggu Jurina yang sedang masuk membeli barang-barang runcit di kedai seberang. Setelah lama menunggu, akhirnya Jurina keluar sambil melambai-lambai beg plastik yang dipegangnya. Tom membalas lambaiannya. Jurina tersenyum lebar. Dia berjalan tanpa memandang kiri dan kanan. Tanpa disedari, sebuah kereta sedang meluncur laju. Tom yang baru menyedari keadaan itu tidak sempat memberi amaran kepada Jurina dan eeeeeeeeeeeeekkkkkkk!!! Boommmm!! Tom terpaku di hadapan Jurina yang sedang dilanggar. Kakinya lemah dan tidak mampu berjalan. Tangannya masih tergawang di udara.
”Jerry..” Ungkapnya perlahan. Jurina sudah terlentang di atas jalan. Pemandu kereta itu terburu-buru keluar dari kereta dan memeriksa keadaan Jurina. Mujur Jurina tidak mengalami cedera yang teruk. Cuma siku, tangan dan kaki dan lututnya sahaja yang cedera akibat bergeser dengan jalan raya yang kasar. Pemandu itu menawarkan diri untuk menghantarnya ke hospital untuk membuat pemeriksaan lanjut, bimbang jika terdapat implikasi dalaman. Jurina sempat memandang Tom yang masih berdiri tegak di tempatnya tadi. Tom memandangnya dengan pandangan mata yang sayu.
Sepanjang berada di hospital, Tom hanya memandangnya dari jauh. Hati Jurina tertanya-tanya, kenapa Tom menjauhkan diri darinya. Selepas selesai membuat pemeriksaan dan tiada apa masalah, Jurina dibenarkan pulang. Cuma Jurina dikehendaki datang semula untuk pemeriksaan lebih mendalam dan membuat temujanji terlebih dahulu. Pemandu yang melanggarnya tadi menawarkan untuk membawanya pulang ke rumah namun Jurina enggan. Cukuplah jika dia sudi menghantarnya ke hospital tadi, dan sementelah lagi tadi memang kesalahannya kerana melintas tanpa melihat kiri dan kanan.
”Kenapa Tom tak tolong tadi?” Tom hanya memandangnya dengan pandangan sayu.
”Sorry, Tom tak mampu nak tolong awak. Tom tak dapat buat apa-apa...”
”Tom..kenapa ni?”
”Saya lemah..”
”Apa ni Tom, apa masalahnya?”
”Saya hanya mampu tengok awak sakit...Saya tak mampu nak dekat dengan awak masa awak sakit” Tiba-tiba Jurina teringatkan sesuatu. Mata Jurina sudah berkaca. Ingatannya terulang pada sesuatu peristiwa semasa dia masih kecil.
Kreekkkkkk...Bom!!! ”Adikkkkkk!!!” Ibu dan ayah sudah menjerit melihat Jurina sudah terlentang di atas jalan raya. Basikalnya sudah tercampak entah ke mana. Jufri hanya berdiri di tepi jalan sambil menangis. Pemandu kereta yang melanggar Jurina tadi keluar dengan takut-takut sambil meminta maaf berulang-ulang kali. Darah mengalir di kepalanya. Ibu sudah meraung, ayah cuba bertenang dan mengambil kunci kereta. Cepat-cepat mereka membawa Jurina ke klinik berdekatan. Jufri juga turut dibawa sekali. Tapi dia langsung tidak mendekati Jurina. Dia hanya duduk di di tempat duduk hadapan sambil memandang Jurina dengan mata berkaca. Mujur Jurina hanya cedera ringan sahaja. Selepas di bawa pulang, Jurina di baringkan ke katilnya. Jufri hanya berdiri di tepi pintu semasa ibu membetulkan selimutnya. Jurina memandang abangnya di pintu.
”Kenapa abang tak masuk?” Ibu turut memandang sambil menggamit Jufri supaya masuk. Muka Jufri sayu.
”Abang bersalah.. sebab abang tak dapat tolong Adik tadi.” Mata Jufri sudah berkaca. Ibu mendekati Jufri.
”Abang, bukan salah abang. Benda dah nak jadi, kita elak macam mana pun tetap akan terjadi.” Ibu mengusap lembut kepala Jufri.
”Tapi, Abang tak layak jadi Abang Adik sebab Abang tak lindungi Adik.” Ibu memeluk abang, mata ibu juga sudah berkaca.
”Bukan salah Abang... Adik lagi sedih tengok Abang tak nak dekat dengan dia.” Ibu memujuk Jufri dengan lembut. Jufri menoleh pada Jurina. Jurina mengangguk, tangannya menggawang supaya Jufri datang padanya dan duduk di sisi katil. Jufri menyambut tangan Jurina.
”Abang janji, Abang akan jadi power rangers kuning Adik.” Adik ketawa mendengar kata-kata Jufri.
”Adik nak jadi power rangers pink!” Jufri dan ibu juga turut tertawa.
*****
”Jerry..” Tom memanggilnya. Serta merta kenangan itu hilang.
”Abang...” Jurina menyebut dengan mata berkaca. ”Ni...abang ke?” Tom mengerutkan dahi.
”Apa maksud Jerry?”
”Abang tak sanggup tengok Jerry cedera, Abang kata dia sedih tak dapat melindungi Jerry. Sama macam awak, Tom.. Awak... sebenarnya Abangkan?” Air mata Jurina sudah mengalir. Tom tidak dapat menjawab soalan Jurina itu. Dia hanya mampu merenung Jurina....Dia sendiri tiada jawapan untuk itu.
*****
”Doktor cakap apa? Ada masalah? Ada tulang retak ke? Darah beku kat kepala ke?” Tanya Tom bertubi-tubi sebaik sahaja Jurina keluar dari bilik. Jurina hanya menggelengkan kepala perlahan.
”Betul ke ni?” Jurina mengangguk laju.
”Lain kali jangan buat macam ni, kalau nak melintas tengok kiri kanan. Jangan nak meluru keluar je. Tau tak?” Jurina mengangguk-angguk beberapa kali sambil tersengih.
”Tu tak ambil serius lah tu apa orang cakap. Suka macam ni tau, buat endah tak endah je. Kali ni tak teruk, kalau lain kali patah tangan ke, patah kaki ke, siapa nak jaga? Suka buat orang risau... bla..bla..bla....” Tom membebel tidak henti-henti.
”Tom, stop! Boleh tak kalau berhenti membebel. Orang tak sakit pun boleh jadi sakit tau kalau dengar orang bercakap banyak sangat. Please..please.. and please.”
”Membebel? What! Saya bagi nasihat pada awak tapi awak cakap saya membebel!” Jurina mengangkat tangannya dan matanya memandang ke atas.
”Whatever..” Jurina terus berlalu dari situ. Tom mengekori Jurina sambil bercakap lagi. Jurina menekap telinganya dengan tangan.
”Jerry! Tengok, degil tak nak dengar orang cakap langsung. Kalau jadi apa-apa siapa susah! Hei, perempuan ni...” Tiba-tiba Jerry terpandang seorang perempuan yang berselisih dengannya. Hatinya tiba-tiba merasa sesuatu. Dia seperti mengenali perempuan itu tetapi dia langsung tidak mengingati di mana dia berjumpa perempuan itu. Dia mengekorinya untuk mencari jawapan. Perempuan yang dalam kiraannya sudah mencecah umur 50-an itu masuk ke sebuah bilik. Bilik itu tidak ditutup, Tom hanya berdiri di depan pintu.
”Morning sweetheart...Ibu datang ni.” Perempuan itu berkata. Rupanya dia datang melawat anaknya. Perempuan itu mengarahkan seorang perempuan yang sedia ada di dalam bilik itu untuk mengambil sebesen air. Melihat dari pakaian perempuan yang di suruh tadi, mungkin dia merupakan jururawat peribadi anaknya itu. Setelah meletakkan besen di sebelah perempuan itu, jururawat itu pun keluar. Perempuan itu mencapai tuala bersih di dalam almari dan mula mengelap badan anaknya.
”Akhil sayang... please wake up..Wake for me.. I miss you so much honey..” Perempuan itu berkata dengan nada sendu. Setitis air matanya mengalir di pipi walaupun tangannya masih tidak berhenti mengelap badan anaknya. Tom yang dari tadi hanya memerhati dari luar, tergerak hati untuk masuk ke dalam bilik. Perlahan kakinya melangkah masuk. Dia tidak dapat melihat wajah anak perempuan itu kerana wajahnya terlindung dengan tubuh perempuan itu yang sedang menunduk. Tubuh perempuan itu beralih buat seketika. Mata Tom terbeliak, halkumnya bergerak apabila dia menelan air liurnya tatkala melihat lelaki yang terlantar di atas katil itu. Wajah itu.... dia baru teringat...
***** 
Tom duduk di kerusi di sebelah katil Jurina dan melihat sahaja Jurina berbaring di atas katil. Jurina membuka matanya, mata mereka bertemu. Lama mereka bertentang mata.
”Kenapa Tom pandang Jerry macam tu?” Jurina mengerutkan dahi. Tadi dia masih mamai, tapi entah kenapa dia terasa ada orang memandangnya, sebab itu dia membuka mata. Apabila membuka mata, pandangan mereka terus bertentang. Tidak pernah Tom merenungnya begitu membuatkan dia merasa pelik.
Tom tersenyum tawar.  Dapat dilihat dari riak wajahnya yang Tom seperti merisaukan sesuatu. Jurina bangkit dari pembaringannya dan duduk menghadap Tom.
”Tom, kenapa ni? Ada masalah ke?” Tom menggelengkan kepala.
”Habis tu?”
”Tak ada apa-apa. Sambunglah tidur lagi.”
”Tom, Jerry tak boleh tidur kalau Jerry tak tahu masalah sebenarnya. Tom kena beritahu Jerry juga.” Tom menarik nafas panjang.
”Jerry...” Panggil Tom perlahan.
”Ermm..” Jurina menunggu penuh kesabaran.
”Kalau satu hari nanti saya hilang, awak kena percayakan saya.” Dahi Jurina berkerut.
”Apa Tom cakap ni?” Wajahnya sudah berubah. Seperti mahu menangis.
”Tom nak tinggalkan Jerry ke? Apa salah Jerry? Kenapa nak tinggalkan Jerry?” Air mata Jerry sudah mengalir.
”Jerry..Jerry.. Dengar sini... Jerry kena kuat, saya tak tahu sampai bila saya boleh temankan awak. Saya cakap kalaukan.. kita tak tahu masa depan. Jadi Tom cakap ni sebagai persediaan. Sekurang-kurangnya Jerry dah bersedia lebih awal. Walau apa pun yang jadi, Jerry kena ingat.. Tom sayangkan Jerry.” Tangisan Jurina semakin kuat apabila mendengar kata-kata Tom itu. Sesungguhnya, dia juga amat menyayangi Tom ketika ini. Tom memeluk Jurina dengan erat. Dia sendiri hampir mengeluarkan air mata melihat Jurina menangis teresak-esak dihadapannya. Dia sendiri tidak mahu pergi dari sisi Jurina. Tapi dia takut, sampai masanya dia perlu pergi. Tubuhnya yang baru ditemui pagi tadi membawa satu perasaan yang dia akan kembali pada tubuh itu pada bila-bila masa sahaja.
*****
Sejak malam itu, Tom tidak pernah lekang dari pandangan Jurina. Jurina akan memastikan Tom sentiasa di sisinya, jika seminit dia tidak nampak kelibat Tom, dia pasti akan menjerit memanggil Tom semula ke sisinya. Sehingga Tom pula merasa rimas. Tapi Jurina hanya tersengih sahaja jika Tom membebel kepadanya. Baginya, bebelan itu lebih bermakna dari dia langsung tidak melihat kelibat Tom. Namun, hatinya tetap merasa takut seandainya Tom benar-benar pergi dari sisinya. Sewaktu hendak tidur juga, selagi dia tidak melelapkan mata, dia akan memastikan Tom tidak jauh darinya.
”Tom...” Jurina bersuara ketika dia sudah berbaring santai di atas katilnya. Tom yang sedang membaca dihadapannya menoleh.
”Ermm..” Tom menyahut. Jurina hanya memandang tanpa kata. Mata mereka saling merenung antara satu sama lain dalam jangka masa yang agak lama. Entah kenapa, Jurina lebih selesa merenung Tom begitu tanpa berkata apa-apa.
”I miss you..” Jurina berkata tiba-tiba. Tom tersenyum.
”Sayakan kat sini je, kenapa rindu kat saya pula?” Jurina menggelengkan kepala. ”Tak tahu, tiba-tiba je rasa rindu kat Tom.” Tom bangun dan duduk di sisi Jurina. Dia mengelus lembut kepala Jurina.
”Pergi tidur, esok ada kelas kan?”Jurina mengangguk. Tom membetulkan selimut yang menyelimuti tubuh Jurina. Apabila Tom mahu bangun, Jurina sempat menarik tangan Tom.
”Tom...” Jurina memangggil lembut. Tom duduk semula.
”Ye sayang..” Pertama kali Tom memanggilnya begitu membuatkan Jurina tersipu.
”Janganlah panggil macam tu, malulah..” Jurina menutup wajahnya dengan selimut. Tom tergelak kecil. Dia menarik selimut Jurina semula. Jurina menekup mukanya pula dengan tangan. Tom menarik tangannya pula.
”Muka awak dah merah. Haha..” Tom sengaja mengusik Jurina yang sedang tersipu-sipu malu.
”Tom..please jangan tinggalkan Jerry ok?” Tawa Tom terhenti. Dia menarik nafas panjang. Tom mencapai kedua-dua tangan Jurina dan digenggam erat.
”Jerry... Walaupun satu hari nanti Tom hilang, Tom janji, Tom akan cari Jerry semula. Tom janji, ini janji Tom pada Jerry. Just.. trust me..” Pandangan mereka beradu lagi. Kali ini ada sendu di mata masing-masing


0 comments: